Jonathan Løw vil have os til at lytte højere

listen-2840235_960_720
Forståelse mellem mennesker er nøglen til succes, mener Jonathan Løw, der er idémand bag bogen og selskabet Listen Louder.  Vi skal forstå hinanden, hvis vi vil gøre os forståelige.  Det mener Jonathan Løw i hvert fald. Han arbejder for at bidrage til at virksomheder, organisationer og ledere bliver bedre til at være innovative, men ikke mindst skal de også være lydhøre og resultatskabende.  Løw afholder foredrag og workshops, der tager udgangspunkt i hans firmas navn, Listen Louder. Han har hjulpet over 300 små og store organisationer med at lytte højere, hvilket har skabt udvikling og resultater.  ”When people talk, listen completely. Most people never listen,” sagde Ernest Hemmingway engang. Det citat refererer Jonathan Løw til som rammende, men også som en reminder om noget, vi kan og bør gøre både i hverdagen såvel som på arbejdet.  Jonathan Løws pointer peger særligt på, at det at lytte højere kan bruges indenfor innovation, iværksætteri og markedsføring.   For at være innovative, skal vi kunne skabe forandringer og fornyelse, og Løw mener, at nøglen til at gøre det succesfuldt ligger i at lytte højere til andre mennesker, så vi bedre forstår dem.  Inden for iværksætteri peger Løw på, at stadigt flere virksomheder opstår, fordi de lytter højere til markedet fra starten af. Der skal lyttes til behov, inden man kan dække dem, mener han.  Når markedsføring skal blive en succes, kræver det også at lytte højt, hvis man vil forstå kundernes behov og værdier, så man ikke markedsfører for at overbevise dem, man vil ramme, men i stedet markedsfører for at forstå dem. Han kalder reklame for et fyord, men i stedet mener han at dialog, interaktion og menneskelighed er nøgleord til god markedsføring.  Hvis du vil vide mere om bogen og selskabet bag tankerne om at lytte højere, kan du læse mere om Jonathan Løw og Listen Louder her.